Stegräknaren

Kommer ni ihåg att jag börjat använda stegräknare sedan två månader tillbaka ungefär? Anledningen till varför jag ville skaffa en stegräknare från första början var för att jag misstänkte att jag rör på mig för lite. Jag har aldrig varit en sådan som går på gym eller sportar, men den vardagliga motionen har det verkligen blivit mindre och mindre av sedan jag började jobba med mitt nuvarande yrke för snart fem år sedan (tänk er att jag haft min Youtube-kanal i FEM år nu i november!)

Jag läste på Vårdguidens hemsida att man helst ska gå runt 10 000 steg per dag för att:

  • hjärta, kärl och lungor blir starkare
  • risken att drabbas av typ 2-diabetes minskar
  • problem med magen, som till exempel förstoppning, minskar
  • sömnproblem kan lindras och förebyggas
  • skelettet blir starkare
  • blodcirkulationen ökar, vilket kan göra dig piggare och gladare

De flesta dagarna har jag möten och intervjuer som jag är på, men den allra största delen av arbetsdagen (och dygnet) spenderar jag antingen framför datorn, sittandes framför en kamera eller liggandes i sängen. Så som sagt misstänkte jag att jag kanske inte alltid kom upp i mina 10  000 steg.

Kan ni gissa vad stegräknaren visade för siffror den första veckan? Första dagen – 190 steg! Andra dagen – 1200 steg. Tredje dagen 877 steg. Och sådär fortsatte det. Jag kom preciiis upp i 10 000 steg på en VECKA istället för en DAG.

Herregud, det kan man ju inte ens skoja bort, utan det är ju rent av farligt att röra på sig så lite som jag gjort. Så den senaste månaden har det blivit fart på mä! Varje dag vill jag upp i de där 10 000 stegen, men vissa dagar, som idag, går det inte. Jag satt vid datorn redan kl 06:15 imorse och blev inte klar förrän kl 19:20 ikväll (med undantag för 25 minuter lunch mitt på dagen). Helt sinnessjukt, men anledningen till varför dagen blev som den blev är att jag förlorade en hel arbetsdag hos tandläkaren igår.

Hur som helst så kände jag att jag inte hann promenera mina 10 000 steg idag, så istället snörade jag fast mina ankelvikter och promenerade i rask takt bort till utomhusgymmet tillsammans med Anders där vi tränade i 30 minuter ungefär, sedan massor av trappor hem.

Såhär pigg var jag efter utomhusgymmet, haha.

Nu har jag ju ingen aning om mitt hjärta, skelett, mina kärl och lungor är starkare eller om blodcirkulationen ökat, men däremot kan jag verkligen gå i god för att man sover SÅ mycket bättre när man får sin vardagsmotion. Eller, åtminstone gör jag det. Jag har haft jättestora problem med insomnandet, men efter att jag börjat röra mig som en normal människa går det snabbare för mig att somna. 30 minuter istället för två timmar ungefär, så det är ju en stor förbättring!

I övrigt har dagen varit bra, men jäklar vad snabbt den gått. Bland annat har jag filmat en video som jag ska publicera på söndag. I den testar jag på Bullet Journaling för första gången, och jag älskade det! Ses imorgon!

17 kommentarer

  1. Äääälskar utomhusgym 😀 Så härligt att få träna ute i friska luften, rena lyxen ju!

    1. Therése Lindgren

      Eller hur, jätteskönt!

  2. Jag använder stegräknare varje dag på jobbet sen någon vecka tillbaka o kommer iprincip alltid upp i minst 15000 när jobbdagen är slut. Är barnskötare så rör mig mycket under dagen.

    Kämpa på Therese! Du är grym. Kram

  3. 10 000 steg tar tid att gå och den tiden kanske inte finns eller så har man inte lust att VARJE dag gå så långt. Sjukvården brukar rekommendera något mildare, 30-40 min rask promenad om dagen räcker långt och addera gärna styrketräning ett par dagar i veckan. Köp ett hopprepp och hoppa hemma när du ser på tv och köp hantlar, det är skönt o ta upp när man har tråkigt och inte orkar gå ut.

  4. Jag har själv en bullet journal. Och jag älskar det!
    Det finns liksom inga regler om vad man kan och inte kan göra.
    Så varje bullet journal är så unik.
    Ska bli kul att se din video!
    Ly ❤️

  5. Bra jobbat som klarar 10 000 steg per dag!🤗 Det kan va svårare än man tror när man inte rör sig mycket i sitt arbete.
    Dedär svarta flowiga byxorna du hade på dig i slutet av spa vloggen, vart kommer de ifrån? Såg så härliga ut 😍 Kram

  6. Var med om ungefär samma sak, började reagera först när jag kände att jag knappt kunde gå de sista stegen i trappan till vår lägenhet. (bor på 1a våningen….) Sökte faktiskt hos VC då där läkaren gjorde lite blodprover och kunde konstatera att jag hade försvagade muskler, men också låga värden på d-vitamin, kalcium och b-12. (äter vanlig kost) Så jag skaffade mig en stegräknare och började ta tillskott och nu känner jag mig stark som en Puma..! 🐱 You can do it Therese! 💖

  7. Åå vad kul att se din bullet journal!! Jag har en som komplement till en liten, tycker det är svårt att planera längre fram annars. Hoppas du fortsätter, det är väldigt satisfying att titta på om inte annat 😀

    Du, jag kom på en sak. Jag följer Zoella som också haft social fobi och panikångestproblem i över 10 år. Men hon har gått i terapi, även om det skett privat utan kameror, och nu i mars åkte hon flygplan till New York (från London)! Från att inte ha åkt tåg eller nåt sånt alls. Jag tycker verkligen att du ska ta tag i dina problem angående det, likt din bucket list där några punkter relaterade till det. Det kanske blir för obekvämt, men jag tänker att det vore ju ett perfekt tillfälle när du kan kombinera din hälsa med ditt jobb! Att göra en lista (i din bullet journal kanske), med lång- och kortsiktiga mål, likt din bucket list, och låta tittarna få följa med. Antingen tillsammans med KBT eller om du tar kunskaperna du fått från förr, så kan det nog också inspirera små som stora problem hos dina följare, och visa hur de kan möta sina rädslor med hjälp av KBT-liknande hjälp! Eller kanske samla videostoff tills dess att du känner dig redo att visa 🙂

    ILYSM!

  8. Hej Therese lycka till med steg räknaren de är bra träning, vart ditt tjejsnack vägen? tyckte de va kul när du satt o pratade om psykiskt ohälsa bland annat. hade bra

    mvh Stefan

  9. Är så taggad på bullet journalvideon!!!! Det är ett helt fantastiskt sätt att slappna av på ❤️

  10. F***n vad du är bäst!😘♥️♥️

  11. Kan du länka stegräknaren? 🙂

  12. Jättebra vardagsmotion är viktigt som tusan och gör ångesten lite lättare att hanskas med 🧡 kämpa på gurl💪 jag började med 5000 steg om dagen nu går jag allt mellan 10-18000 steg varje dag älskar promenader. 😍 kram🌸

  13. Ett tips om du vill få in mer vardagsmotion och sitta mindre i är att stå upp när du arbetar vid datorn. Du får bättre hållning, mindre ryggproblem och aktiverar mer muskler när du står upp jämfört med när du sitter. Detta förutsätter ju dock att du har ett höj- och sänkbart skrivbord.

  14. Jaaa! Ser så mycket fram emot att se bullet journal videon! Håller själv på med det och med min favorit youtube och bj i en video kan det inte bli bättre!
    KRAM 💗💗

  15. Läste en svallerblogg och tyckte saker i vad personen sa stämde lite?… Kan du svara på detta ? 🙂

    ” Therese använder alltså inte appen KRY? (Hon ÅKTE till läkaren idag) och botoxen hon sa var för migränen som hon sa vardag enda som gällde var alltså för kosmetiska skäl? Och hon använder inte natruals Curcels. Hon använder ju upperbarligen inte kläderna hon visar upp i sina hauls heller för dom ser vi aldrig på kort eller videos…”

    Du är toppen! Love Emma

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *